Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Dennis Claire Senna Vigo Warmerdam - WaarBenJij.nu Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Dennis Claire Senna Vigo Warmerdam - WaarBenJij.nu

Palenque

Door: Claire

Blijf op de hoogte en volg Dennis Claire Senna Vigo

12 November 2010 | Mexico, Palenque

Dag 9

Dit stukje is verteld door Senna en geschreven door papa:

Lieve opa's oma's en Sem en Sophia en choco
Ik heb in campeche gekleurde dolfijnen ( fonteinen ) gezien en ook witte. We zitten nu in de bus onderweg naar het oerwoud. Daar zien we apen en daar zijn ook vervelende muggen en daarom slaap ik in mijn tentje. Ik slaap al de hele vakantie in de tent want ik vind dat erg leuk en dan kunnen die muggen me mooi niet prikken. We kunnen daar ook op een hele grote berg klimmen ( Maya ruïnes ). En datte het soms ook een klein beetje regenen, en datte we in het zwembad hebben we gezwommen en bommetjes gemaakt. En dat ik mooi kan duiken en dat papa een hele grote bom kan maken tot het raam nat. En datte mama eerst kon duiken en dat mama nu grote plons maakt. En dat vigo heel lang in de bus heeft gezeten en ook een grote jongen is. Ik zit heel lang in de bus en heb een goeie slaap gedaan en ik ben ook een grote jongen. Daarom heb ik een horloge met snoepjes gehad. We hebben 3 meter een krokodil gezien. Vond ik leuk maar wel een beetje spannend. En dat we een kleine krokodilletje hebben gezien en mama ging toen heel erg schrikken van de plons in het water en mama dacht dat het een krokodil was.

De beer zit ook lang in de bus en dat is ook knap. We hebben lekker eten in de restaurantjes gegeten. We moeten in de kerk heel stil zijn en we hebben ook de beelden gezien, Maria en Jezus en de andere. Deze kerk was wel een beetje anders als mijn kerk. Het is wel heel leuk in de kerk en je hebt daar grote deuren en veel banken. En straks komen we in een heel warm plaatsje.

Vigo is mijn vriend op vakantie, hij heeft ook een heel mooi t shirts en dat vigo nu heel lief speelt en we kunnen samen ook heel lief spelen met de cars auto's. En mama zit nu eindelijk eens rustig op haar kont, ze lacht ook heel lief. Ik mis jullie wel hoor. Dikke kus van Senna mama papa vigo.

Lieve choco ik mis je graag, ik vind het heel erg zonde dat je niet mee kan op vakantie ik kom over 20 nachtjes dan ben ik weer terug. Dan zijn mama papa vigo en ik weer terug. We gaan ook naar een eilandje en hier zijn vervelende muggen en de lucht is blauw en heel warm en zonde dat jullie regen hebben. En dat we bijna terugkomen. Ik heb heel veel water gedronken want het is heel heet. Ik vind je heel lief en ik kom bijna terug. Dikke kus van Senna

Zo dat zijn mooie woorden van Senna, hieronder gaat papa door.

Vanmorgen waren we al vroeg uit de veren omdat vigo de eigenschap heeft om zo dicht mogelijk op het randje van het bed te liggen. Je raadt al wat er vanmorgen om 06.15 uur gebeurde. Het dubbeltje viel de verkeerde kant op en vigo lag tussen bed en nachtkastje. Aangezien dit niet gepaard gaat met een kleine auwwww maar met een luidkeelse brul was de hele familie wakker. Ach dachten we maar weer, pluk de dag!

Even onder de douche gestapt en rond 7.30 weer naar ons ontbijt tentje. Daar werden we weer met open armen ontvangen en hebben we een lekker ontbijtje genuttigd. Het was rustig in het historische centrum van campeche, dus konden we ongestoord wandelen door dit centrum. Wederom weer een rondje door de kerk en we hebben iedereen weer gezien.

Om 10 uur uitgechecked en om 10.15 uur zaten we in de ford fiesta taxi met 2 tassen, 2 deryan tentjes en de nodige handbagage. Ik kon er nog net in maar volgens de taxi chauffeur kon ik ook op de imperial. Dit heb ik maar niet gedaan.

Eenmaal aangekomen bij de bus terminal heeft vigo nog even een show dansen gegeven voor de locale bevolking en had de lachers op zijn hand. Senna stond vol bewondering naar alle bussen te kijken die kwamen en weer gingen. Vigo riep steeds onze bus onze bus weg? Neeeeee dat was niet onze bus want die had 20 minuten vertraging!

Na 20 minuten konden we in de bus en de chauffeur heeft nog even een mooie foto gemaakt van de familie, waarschijnlijk de mooiste foto die we hebben volgens de jongens. Ze zijn gek op alles wat beweegt op 2 of 4 wielen.

We zijn dus begonnen aan onze bustocht van ongeveer 6 uur. We hadden plaatsen achterin net voor de toilet. Daar kwam me een lucht vanaf die we nu nog steeds ruiken.....ach ja je moet er wat voor over hebben om wat te zien. Onderweg hadden we een stop van 10 minuten en 5 minuten later een stop van 30 minuten. Dit was bij een restaurant, volgens mij een vriend van de buschauffeur. Onderweg nog ongeveer 8 militaire checkpoints gehad waarvan er bij een een militair de bus in kwam. Senna lag ondertussen te slapen en vigo werd wakker door de stop. Mam kon eruit en ik bleef met een volle blaas achter in de bus... Als ie maar niet wakker werd! En ja hoor nog geen 10 minuten verder was hij wakker!

Gelukkig hadden we 1,5 uur later weer een stop van 5 minuten waar ik even kon plassen....pfffff dat lucht op.
Het laatste uurtje verliep vlot. Eenmaal aangekomen bij de bus terminal van palenque zijn we in een taxi getapt naar ons hotel Quinta Chanabnal. De chauffeur had geen idee waar dit was en heeft via de mobilofoon aan als zijn collega's gevraagd waar dit zit. Het blijkt even buiten het dorp te zitten.

Toen we aankwamen waande we ons in een zeer mooi hotel. Het is pas 6 maanden open en wordt gerund door een Italiaan. Alles is in modern Maya Style gebouwd, dit lijkt op Balinese style. Het is echt heel mooi en een aanrader voor iemand die nog eens deze kant op wil!

We hebben een heerlijke rib eye besteld en als voorgerecht een locale soep met kip erin, ook deze was heerlijk.

Wij zitten nu voor ons huisje met een margarita, de jongens liggen heerlijk te slapen in hun tentjes in de kamer.

Morgen hebben we ons een rustdag beloofd bij het zembad. Je schijnt dan over een bruggetje van een meertje te moeten gaan en in dat meertje zwemmen krokodillen....een zwemt er niet meer, die heeft de poedel van de Italiaan aangevallen. Dit heeft de krokodil met de dood moeten bekopen... We hebben het gezien zijn hoofd hangt in de keuken. To be continued!

Dag 10

Vannacht redelijk geslapen. De jongens moesten weer even wennen aan hun nieuwe onderkomen en zijn een paar keer wakker geworden. Vigo wilde wederom halvewege de nacht in het 2e kingsize bed en niet in zijn tent. Hij heeft blijkbaar de ruimte nodig. Senna slaapt heerlijk in de tent, temeer omdat hij er alles aan doet om die vervelende muggen te ontlopen. De kamer is ruim en in de douche kunnen we dansen, een grote stort douche maakt het feest compleet. We werden trouwens om 8 uur wakker, lekker luxe!

Het ontbijt was goed. We zijn op dit moment de enige gasten en dat brengt wat ongemakkelijkheden met zich mee. Constant lopen er 3 tot 4 man om je heen en bij de kleinste beweging die je maakt staan er 2 naast de tafel. Nou daar maken we dan maar gebruik van!
Na het ontbijt zijn we gaan zwemmen. Het zwembad ligt aan de overkant van een klein meertje met de krokodillen achter het hotel. Eenmaal aangekomen zag ook dit zwembad er weer super uit, wel een beetje fris maar wel lekker. Op het weggetje door het park naar het zwembad stonden wederom weer een paar van onze P.A's om ons van alle gemakken te voorzien. Kopje koffie señor? Aqua senorita? Ach doe ook maar!

We zijn even het programma aan het uitdokteren wat te doen. We blijven hier in principe 3 nachten en gaan dan naar guatamala. Maarrrr misschien ook nog wel een nacht extra. Ook moeten we even uitdokteren wat de makkelijkste manier is om naar guatamala te reizen. Het schijnt dat er meer wegen leiden naar Rome....

Maar ook daar hebben ze hier een oplossing voor, het reisbureautje komt gewoon naar ons toe! Heerlijk decadent! Als het goed is komen ze om 7 uur om ons de info te geven zodat we een keuze kunnen maken.

Dag 11

Vanmorgen werden we om 8 uur wakker eindelijk weer schappelijke tijden!

De Maya ruïnes van Palenque stonden vandaag op het progamma, dus na ons ontbijt een taxi genomen naar de ruïnes. Voor Vigo kon de dag al niet meer stuk omdat we met de taxi gingen. Onderweg wees hij elke bus aan met de vraag of hij in die bus mocht.....dat wordt weer wennen als we thuis zijn...

De Maya ruïnes waren ontzettend mooi. Het ligt in een veel mooiere omgeving dan Cichen Itza, het ligt namelijk midden in het oerwoud en voor de boys was het helemaal geweldig omdat ze overal op mochten klimmen. Ik dacht met Senna helemaal naar boven te klimmen en de volgende zou Dennis dan met Senna doen, zodat een van ons met Vigo beneden bleef staan maar Vigo protesteerde hevig hij wilde ook klimmen?! Tja dat konden we hem niet onthouden, in het begin vonden we het een beetje gevaarlijk want het zijn als het ware ongelijke trappen van stenen helemaal omhoog en de ruines zijn zeker 30 meter hoog zonder hekken of iets dergelijks, maar de jongens waren er handiger in als we gedacht hadden en dus hebben we bijna alle ruïnes beklommen. Dit met 30 graden, maar dat mocht de pret niet drukken en wat een uitzicht.....ongelooflijk mooi. Senna en Vigo vonden het ook fantastisch en bovenal erg stoer dat ze zo hoog stonden.

In de verte hoorden we de brulapen dat lijkt wel een groep leeuwen wat een herrie, maar helaas......... we hebben ze niet gezien. Wel hebben we volgens Senna allemaal apen bomen uit jungle book gezien, voor ons zijn dat lianen.....Vigo was met zijn blonde haar een ware attractie voor de mexicaanse toeristen ze bleven foto's van hem maken.

We hebben er toch wel zo'n 3 uur geklommen en gewandeld.Daarna zijn we met een collectievo busjes weer naar ons paleisje gegaan waar Vigo een banaan naar binnen propte en wilde slapen.
Ik heb met Senna heerlijk bij het zwembad gelegen, want sorry maar het weer is hier fantastisch en voor degene die denken dat mijn ADHD ernstige vormen aanneemt wees gerust ik lig dan horizontaal op een bedje, lees een boek en doe soms zelfs even een middagdutje dus maken jullie je geen zorgen om mij hoor!!!hihi

Toen Vigo wakker werd hebben we met z'n allen bij het zwembad gelegen en de kids lekker gezwommen.
We zien hier allerlei soorten vlinders, kollibri's, libelles, vogels en toen ik vanmiddag met Senna naar het zwembad liep langs het meertje zagen we een leguaan van een meter uit een boom in het water springen. Nooit geweten dat die beesten konden zwemmen. Dennis heeft met Senna schildpadden in het meer zien zwemmen....Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nooit helemaal ontspannen naar het zwembad loop met die krokodillen in mijn achterhoofd, straks zien ze de jongens nog voor poedels aan hihi.

Dennis en Vigo zijn vanmiddag met de taxi naar de supermarkt gereden en wederom was onze kleine man weer helemaal in zijn element! Morgen gaan we namelijk naar Guatamala dus de pakjes drinken, koekjes en bananen moesten ingeslagen worden.
We hebben ervoor gekozen de korte route te nemen. Deze is wel veel saaier maar voor de kids toch beter denken we.... Deze route gaat over de grens in het noorden van Guatamala en is van bus naar bus over de grens en duurt ongeveer 6 tot 7 uur. De andere route is veel mooier en interessanter en zou bus boot bus inhouden en wat plaatsen bezoeken maar die duurt 12 tot 13 uur.....Dus vandaar onze keus.

We staan er wel echt van verbaasd hoe leuk de jongens het vinden om te reizen. Ik had het na ruim 6 uur in die bus toch wel gehad maar de jongens vinden het prachtig en verheugen zich zelfs op morgen?! We merken wel dat ze de volgende dag vermoeid zijn van de reis maar dat lijkt me niet meer dan logisch......en dus is de dag erna altijd een rustdag.

We worden morgen om 6 uur in de ochtend opgehaald en gaan met een minibusje naar de grens dat duurt ongeveer 2 uur en vanaf daar met een busje door guatamala, daar worden we voor de brug van het stadje Flores gedropt en hebben we vervoer geregeld naar ons hotel op hoop van zegen dan maar..... Nu genieten we nog even van ons paleisje, terwijl de jongens liggen te slapen en wij margaritha's drinken op ons terras met op de achtergrond de tjirpende krekels......moet ik nog even doorgaan hihi. En inderdaad mam, ik vraag me af of we überhaupt nog naar huis zullen gaan...hihi

We hebben hier geen computer gevonden om de foto's op te plaatsen dus misschien komen die later.....
En o,ja de malariapillen zijn een makkie de jongens slikken ze elke avond met een slokje drinken zo door....mams heeft er meer moeite mee!

  • 12 November 2010 - 07:58

    Marijke:

    Hello.....
    Wat fijn dat de jongens dat reizen geweldig vinden! Helaas pas ik niet in jullie koffers, klinkt allemaal geweldig! Het weer is ook beter lees ik?!
    En Claire wij dachten hier inderdaad dat je alleen maar liep te stuiteren daar. Mis het hier zeker!! Jouw energie voor 10!!
    Nu naar Guatamala, ben benieuwd hoe het daar is.. En Senna, wat kan jij leuk vertellen.. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    Groetjes vanuit t winderige NL

  • 12 November 2010 - 08:06

    Fam Kruijf:

    Wat leuk om allemaal te lezen. En Senna, wat kun je leuk verslag doen (en datte ...en datte!) Super! Nou, hier missen jullie echt niets! We zitten middenin een storm en gisteren met Sinte Maarten was het noodweer.
    Veel plezier daar!
    x de Kruijfjes

  • 12 November 2010 - 08:10

    Fam Kruijf:

    Tja, ik moest nog even een reactie geven. Ben net door julllie fotoalbum gegaan....... uhhh..... toen was het stil. Wat ziet het er goed uit! Wat mooi daar en die blauwe zee....heerlijk!! Genietse! x Hans

  • 12 November 2010 - 08:46

    Jannie:

    Hallo vakantiegangers,

    Wat een geweldig verhaal Senna jullie beleven heel wat zeg. Ook wel moeilijk voor de beer zo lang in de bus, maar dat hebben jullie goed gedaan!
    Was het niet eng om zo hoog te klimmen? en weer naar beneden. Dat is ook knap van Vigo zeg.
    Ben heel benieuwd naar de foto's. Vind het fantastisch voor jullie!!!
    Doeiiiii xxxx
    Groetjes Opa en Oma

  • 12 November 2010 - 09:00

    Opa Wim Oma Marian:

    Hoi Schatjes, Senna en Vigo wat hebben jullie spannende verhalen maar jullie zien wel veel, je was ook in de kerk en de krokodillen is wel heel spannend geniet er maar lekker van. Hier in osdorp is heel veel wind, Suzan belde om zeven uur de trampoliene lag op het parkeerterein helemaal in elkaar dus we hebben de klus weer geklaart we moeten aan een nieuwe hij lag net niet op de auto Dikke Kus

  • 12 November 2010 - 12:50

    Sacha:

    Hey dag vakantiegangers,

    Ik heb eindelijk de link van suus gehad, want je had denk ik het verkeerde email adres van mij!! Ik lig elke keer in een deuk als ik jullie reisverslag lees. Wat mooi zeg!! Ik begrijp dat het allemaal super gaat en de foto's zien er ook echt top uit!! Ga nog even lekker genieten en kijk uit voor de krokodillen!!! Ik blijf jullie volgen! XX SAS

  • 12 November 2010 - 14:51

    Opa Jos:

    hoi senna,
    Je hebt het mooi verteld en pappa heeft het goed opgeschreven voor jou.
    Vond het heel leuk ben ook benieuwd naar je fotos
    Hoop dat je het nog heel fijn krijgt

    Dikke Knuffel
    Opa

  • 12 November 2010 - 16:02

    Ans:

    Hallo Senna,

    Dit bericht is speciaal voor jou.
    Je hebt heel goed verteld wat je allemaal meemaakt.
    Ik ben trots op je.
    Doe de groeten aan Vigo en papa en mama.

    Gr. Ans

  • 13 November 2010 - 13:22

    Claudia:

    Lieve Familie,
    Moet zeggen dat we alle belevenissen toch wel goed volgen.
    Had niet gedacht dat de boys het zo goed zouden volhouden, maar ja wat wil je....al die mooie bussen en auto's!! Ik hoop dat Senna genoeg mooie plaatjes kiekt met zn camera en dat pap's en mam's daar dan ook op staan. Door jullie uitgebreide rapporten beleven we het hier ook een beetje!!! Veel liefs en tot snel weer horens!!!

    Dikke kus De Zani's

  • 15 November 2010 - 10:30

    Renée:

    Wat een verhalen luitjes en schitterende foto's! Erg leuk om jullie zo op de voet te volgen en fijn dat jullie aan me denken bij het schillen van een appeltje ;)

    Hier is het erg koud na een weekje Italie. We hebben 80 liter olijfolie kunnen persen en een hele leuke week gehad.

    Geniet van het mooie avontuur! En Senna, maak jij ook mooie foto's met je fototoestel? Ben benieuwd hoor!

    Liefs Renée

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis Claire Senna Vigo

Op 27 juni gaan we weer heerlijk onderweg naar Costa Rica en Panama!! We maken een reis om dingen te zien en om ook lekker bij te komen op heerlijke stranden!

Actief sinds 28 Aug. 2010
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 18181

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 26 Oktober 2015

Rondreis Marokko

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Costa Rica en Panama 2013

Landen bezocht: