De eerste dagen in marrakesh.. - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Dennis Claire Senna Vigo Warmerdam - WaarBenJij.nu De eerste dagen in marrakesh.. - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Dennis Claire Senna Vigo Warmerdam - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in marrakesh..

Door: Familie Warmerdam

Blijf op de hoogte en volg Dennis Claire Senna Vigo

13 Oktober 2015 | Marokko, Marrakesh

Marrakech
4 dagen in Marrakech en nu al vraag ik mij af waar ik zal beginnen en eindigen met vertellen?!
We hebben al zoveel beleefd, alleen al over de indrukken van deze totaal andere wereld raak ik niet uitgepraat. De reacties van de kids zijn hilarisch en het is wonderlijk hoe snel ze van een complete shock aan dingen gaan wennen en zich aanpassen, maar laat ik maar beginnen bij het begin....

Op 9 oktober 2015 om 15.30 uur was het eindelijk zover en vlogen we naar Marrakech voor onze rondreis van 18 dagen door midden/zuid Marokko. De reis ging prima en om 18.45 uur lokale tijd (1 uur vroeger) arriveerden wij in Marrakech. We werden opgehaald en gebracht naar ons onderkomen Jnane Leilla. Een heerlijk kleinschalig boutique hotel buiten het centrum met huisjes als kamer rondom het zwembad. We hebben een enorme kamer en de jongens hebben hun eigen kamer met openhaard en tv. Ze hebben inmiddels een compleet scala aan huisdieren verzameld van poesjes maar hun favoriet zijn toch wel de grote en kleine landschildpadden die Vigo vond in de tuin. Ze lopen er constant mee te sjouwen en laten de arme beestjes een schildpadden race doen. Gisteren tijdens de lunch moesten de turtle vrienden mee aan tafel en kregen ze sla, dat dan weer wel...

De eerste dag (zaterdag)zijn we na het ontbijt in een taxi gestapt op naar het centrum.(Vigo is enorm verbolgen over het feit dat we ons steeds in kapotte Mercedes taxi's van 33 jaar oud inclusief barsten in het voorraam, kapotte deuren en ramen die niet meer dicht gaan laten vervoeren.) Senna is vooral verbijsterd over het feit dat er geen gordels inzitten en dat niemand zich hier houdt aan verkeersregels. Brommers, vrachtwagens, fietsers, voetgangers, ezeltjes met huifkarren en de meest bijzondere zelf geïmproviseerde voertuigen krioelen door elkaar. We zijn uitgestapt nabij het Jamaa el Fna plein voor de eerste cultuur shock. Dit terwijl het nog ontzettend rustig was in vergelijking met de avond wanneer er duizenden mensen naar dit plein komen. Voor de kids was het een goede opbouw, want Senna kreeg bijna geen zuurstof meer toen hij diverse cobra's en slangen opmerkte die op de grond lagen waar hij langs liep terwijl de slangenbezweerders vrolijk op hun fluit bliezen. Toen een slangenbezweerder op hem af kwam lopen met een slang in zijn hand en die om Senna zijn nek wilde hangen spatte zijn droom om Freek Vonk te worden uiteen en sprong hij bij Dennis om zijn nek.

De verse sinaasappelsap op het plein maakte het een klein beetje goed en daarna zijn we een klein stukje door de souks gelopen en heeft Senna een Barcelona tenue van Messi en Vigo een Real Madrid tenue van Ronaldo gescoord. Senna was enorm trots op zijn vader op het afdingen van de prijs en genoot met volle teugen van dit proces. 100 derham is 10 euro en hij rekent elke keer fanatiek mee hoeveel euro iets kost dus dat papa de helft ervan af kreeg met weglopen etc was zeer cool! Daarna zijn we in een paardenkoets gestapt en hebben ons rond laten rijden door de oude en nieuwe stad. Het nieuwe deel is modern met luxe hotels, Louis Vitton winkels etc. Wat in schril contrast staat met de oude stad. De jongens zagen tot hun vreugde een Ferrari en lambourgini. De oude stad is veel leuker en het is een beleving om door de wirwar van straatjes te slenteren, wat een bedrijvigheid.

Daarna lekker naar het hotel gegaan, waar de jongens lekker hebben gezwommen.
S'avonds weer naar de oude stad geweest. Wederom een enorme beleving! Nu met 1000en mensen, eettentjes, acrobaten, mannen met aapjes , slangenbezweerders etc. Dwars door alles heen maneuvreren nog steeds scooters, ezels etc. Ook door de smalle straatjes in de souks zoefen ze als malle langs je heen. Vigo die nog nooit in zijn leven aan zijn hand genomen wilde worden hield angstvallig mijn hand vast en was ook niet van plan die los te laten. Heerlijk gegeten in een Marrokaans restaurant inclusief buikdanseres en 2 mannen met gekke hoedjes die muziek maakten. De tahjine's zijn hier overal verrukkelijk. In het hotel en de luxe restaurants schenken ze wel wijn, joehoe!

Zondag hebben we de dag heerlijk doorgebracht aan het zwembad en om 16 uur hebben we ons af laten zetten in het noorden van de oude stad om daar de oude koranschool te bezichtigen. We moesten eerst weer door een wirwar van straatjes door de souks lopen om er te komen. Ondertussen word je hier van alle kanten aangesproken en vastgeklampt maar als je gewoon kordaat doorstapt en net doet of je precies weet waar je heen moet, haken ze vanzelf wel af. De jongens waren een attractie opzich met hun Barcelona en Real Madrid shirt, hilariteit alom en sommige wilden zelfs met hun op de foto. Uiteindelijk wist een klein jongetje ons wel te vertellen waar het was, maar toen een verkoper halverwege lachte en vertelde dat de koranschool de andere kant op was maakte het kleine jongetje snel dat ie weg kwam.

Eenmaal gevonden bleek dat de koranschool net dicht ging maar een medewerker aldaar vertelde dat dit was omdat zondag de dag is dat de Berbers naar Marrakech komen om hun kamelenhuiden te verkopen die vervolgens in de leerlooierijen bewerkt en geverfd worden. Een kennis van hem moest toch die kant op en wilde ons wel meenemen. Dus wij met die jongen (Saïd) mee geen idee wat we konden verwachten, maar ik had er over gelezen en wilde het graag zien. Said had er een behoorlijk tempo in en we liepen dwars door de wijk van de locals. Kleine jongetjes waren fikkie aan het steken en verderop met rotjes aan het gooien, (Senna wederom in shock dat dit allemaal maar kan) overal weer ezeltjes en huifkarren, mannen die thee aan het drinken waren etc. Het was net een filmset, maar toch voelen we ons geen moment onveilig. We keken ons ogen uit.

Achter een soort stadsmuur stonden we ineens in een leerlooierij. En dat was nu het moment dat we natuurlijk geknipt en geschoren werden. Eentje in de categorie beginnersfoutje. Daar stond namelijk een meneer die ons uitleg ging geven over de leerlooierij en toen hadden we gelijk een prijsje moeten maken. Dennis die altijd zeer bedreven is in prijsjes maken ging hier toch nat hahaha. Ze zijn ook zo snel en gewiekst dat dit uitje ons uiteindelijk 20 euro koste terwijl het met onderhandelen voor 7,50 makkelijk gekund had, maar goed het was weer een beleving opzich. De man liet ons een Arabische leerlooierij ( geiten en schapen) en een Berberse leerlooierij (kamelen, koeien) zien. De lucht van rottend vlees was enorm en om te voorkomen dat we over ons nek gingen kregen we blaadjes munt en basilicum in ons neus gestopt. Bizar om dit hele proces en de werkomstandigheden van deze mensen te zien. Denk je toch niet over na als je een leder jasje koopt ;-)
Daarna werden we uiteraard naar een shop gebracht waar we lederen spullen konden kopen. Ik voelde mij eigenlijk wel verplicht om iets te kopen, maar volgens Dennis was dit onzin. De man werd ook helemaal niet boos toen we de winkel zonder iets verlieten eenmaal buiten stond de man weer en vroeg eerst 10 euro toen 5 erbij voor de mensen in de leerlooierij en wees ons rechts af waar we weer in de souks terecht kwamen. Ineens was daar Saïd weer en omdat het nog 5 km lopen was door de wirwar van straatjes konden we nog even met hem meelopen. Na 50 meter moest hij er ook vandoor, maar uiteraard vroeg hij ook een vergoeding van 5 euro.
Uiteindelijk na een fikse wandeling aangekomen op het plein en gegeten op een dakterras met uitzicht op het drukke plein waar vandaan we het hele spektakel konden aanschouwen.

Vanmorgen moesten we ons om 10 uur melden bij een Riad in de oude stad waar we een kookcursus kregen van Saida. We waren iets later omdat we het laatste stukje moesten lopen omdat we een botsing hadden gehad met onze Benz taxi, behalve de schrik en harde klap niets aan de hand, maar de taxi chauffeur moest het e.e.a regelen met de huurauto van de toeristische tegenpartij die zich ineens hield aan de regel om te stoppen voor een zebrapad zodat onze capdriver zijn Benz in de achterklep van de Toyota yaris parkeerde....dusssssss

Nadat we tijdens de heerlijke muntthee de gerechten hadden besproken, tahjine kip groenten, tahjine vlees met vijgen en dadels, aubergine salade en tomaat/ paprika salade gingen we samen met Saida op pad om boodschappen te doen op de overdekte markt. We waren met z'n vieren en Saida was verliefd op de kids. We begonnen bij de poelier...... Iets anders als bij ons. De poelier staat namelijk tussen allemaal levende kippen die je zelf uit mag kiezen. Dan hangt hij ze op de weegschaal en een half uurtje later kan je de kip, dood geplukt en wel ophalen. Ondertussen groente, fruit, verse specerijen en vlees gehaald en weer terug naar de poelier waar de geur hangt van rottend vlees. Vigo hield zijn neus goed dicht. Naast de poelier was namelijk een stalletje waar de levende kip geslacht werd. Onze kip was dan al dood maar de bestellingen van andere gingen natuurlijk gewoon door. Ik zag dat de man een haan pakte in het stalletje ernaast om te slachten en zei tegen Senna en Vigo dat ze de andere kant maar even op moesten kijken. Vigo vroeg waarom en wees naar het stalletje tegenover hem en zei dat hij net met Senna zag hoe de kop van die kip werd afgesneden en hoe het bloed eruit spoot?!! De man hield triomfantelijk de kip zonder kop omhoog en liet Vigo en Senna zien hoe hij de kip in een soort centrifuge gooide en we hoorden rakketakketak en vervolgens kwam de kip er kaal uit.....
Eenmaal terug in de Riad hebben we met z'n allen gekookt en heerlijk gegeten. Senna bleef maar herhalen dat hij het toch ongelofelijk vond dat hij deze kip een uur daarvoor had zien rondlopen en dat ie nu op zijn bord lag, maar het smaakte hem er niet minder om.....

Terug in het hotel, gelegen bij het zwembad en ons vervolgens klaar gemaakt voor onze hammam sessie. Dennis eerst met Vigo en daarna Senna en ik. Met name Vigo vond het fantastisch en wil dit vanaf nu elke dag wel! Hij heeft gegierd van het lachen. Dennis en ik hebben daarna nog een heerlijke massage gehad.
Nu lekker slapen en morgen krijgen we de huurauto en verlaten we Marrakech op naar Ouarzazate!

• 13 Oktober 2015 - 15:37

Ans:

Leuk om jullie belevenissen te lezen, pas een paar dagen onderweg en al zoveel indrukken opgedaan.
    Nog een fijne vakantie.
    Groet,
    Ans

• 13 Oktober 2015 - 18:42

Sacha:

Hey jongens,
    Wat geweldig om te lezen! En wat een belevenis. Dean is een beetje jaloers op de schildpadden etc. geniet lekker!!!
    Liefs van ons x sas

• 13 Oktober 2015 - 18:43

Sacha:

P.s. Doe de groetjes aan saida van mij. Die heb ik al zolang niet gezien!!

• 14 Oktober 2015 - 21:04

Gerrit En Minie:

Wat een spannend begin van jullie vakantie.Maar jullie zijn wel wat gewend en een beetje voorbereid.
    Heel veel plezier en spannende momenten we horen het graag. Lieve groeten.