Boumalne, oued noujoum en Ouazazate - Reisverslag uit Boumalne, Marokko van Dennis Claire Senna Vigo Warmerdam - WaarBenJij.nu Boumalne, oued noujoum en Ouazazate - Reisverslag uit Boumalne, Marokko van Dennis Claire Senna Vigo Warmerdam - WaarBenJij.nu

Boumalne, oued noujoum en Ouazazate

Blijf op de hoogte en volg Dennis Claire Senna Vigo

22 Oktober 2015 | Marokko, Boumalne

Boulmane, Oued noujoum ecolodge , Ourzazate.

In de ochtend vanuit Merzouga na het ontbijt vertrokken waar het erg waaide (dan begrijp je ook ineens waarom de bevolking helemaal ingepakt is inclusief tulbanden etc. omdat je natuuuuuurlijk helemaal gezandstraald wordt....denk je weer even niet over na als je de dag ervoor op je ligbedje aan het zwembad ligt) Op naar
Boulmane alwaar de Dades vallei ligt die erg mooi moet zijn. Onderweg een koffiestop gemaakt in een stadje waar de jongens gekeken hebben bij de plaatselijke jeugd die aan het voetballen was. Senna baalde dat hij zijn slippers aanhad en dus niet mee kon doen.

Inmiddels is ons ook duidelijk geworden dat de mensen hier niet graag poseren voor de foto. Ik maakte onderweg vanuit de auto een foto van een herder met schapen in de bergen. Deze herder begon weer wilt te zwaaien met haar armen, ik dacht weer voor geld, maar toen begon ze ineens met stenen te gooien naar onze Doplo. De integratie verloopt dus nog niet vlekkeloos.......

Ook hier waaide het behoorlijk. Wederom mooi hotel, xaluca de Dades, schitterend gelegen bovenop de berg met uitzicht op het stadje in het dal. Vanwege de wind niet gezwommen maar getennist op de tennisbaan van het hotel. In de middag even naar het stadje geweest. We parkeerden onze auto voor de plaatselijke slager en Vigo struikelde bij het uitstappen zo wat over een stapel afgehakte koeienpoten die uitgestald lagen op de stoep voor de slager. Daarboven hing een afgehakte kop van een koe met zijn enorme tong naar buiten. Eet smakelijk.... De mannen bij de slager moesten erg om onze gezichten lachen.
Toen we langs de Moskee liepen klonk door de luidsprekers de oproep voor het gebed. Senna, Vigo en Dennis mochten van een Marokkaanse man die Nederlands sprak naar binnen kijken.

De volgende dag gereden door de terracotta gekleurde bergen van de dadesvallei. De Dades is de rivier die door de enorme rotspartijen stroomt. Ongelofelijk mooi hier en eigenlijk niet te beschrijven. We zijn een stuk gaan wandelen en de jongens hebben dammen gebouwd van de stenen bij de rivier. Het grappige hier in Marokko is dat als je denkt in de middle of nowhere te zijn, er altijd wel iemand uit het niets opduikt. Geen idee waar ze vandaan komen of naartoe gaan. Langs de weg lopen weer veel vrouwen met enorme bossen takken, kruiden of mais op hun rug.
Ook zagen we een groep nomaden met hun volgepakte ezeltjes verkassen naar een nieuwe plek. Zij leven in grotten van de bergen hier.
Super leuke dag gehad! Senna had alleen in de avond geen honger en heeft s'nachts de hele boel onder gespuugd en had ook ineens diarree.
In de ochtend vertrokken naar het hotel Dar Daif in Ourzazate. Daar konden we ons ( en met name Senna) op ons gemak klaar maken voor de rit naar het nomadenkamp in de rotswoestijn. De ORS en liters water deed wonderen en Senna knapte gedurende de dag lekker op.
We werden opgehaald door een 4WD jeep en tijdens de rit werd ons duidelijk waarom.....

Het nomadenkamp van deze berberfamilie lag echt waan waanzinnig mooi aan de rand van een oase naast een riviertje met waterval. We kregen uiteraard weer thee, volgens Dennis is hij een vis als we terugkomen van al dat water en thee wat ze en dus we hier drinken....
Er kwam nog een andere familie en als die er waren nam de bewoner ons mee voor een wandeling door het gebied.
De andere familie bleek een Nederlands gezin te zijn met 2 kinderen een jongen van 8 en meisje van 4, aardige mensen en Senna en Vigo vonden het ook erg leuk om met andere te spelen. Alhoewel ze echt dikke mik met elkaar zijn deze vakantie en de grootste lol met elkaar hebben, super fijn ook voor ons haha.

We hebben het hier echt fantastisch gehad en hebben hier heerlijk geslapen in onze tent. De douche was hilarisch een emmertje wat hing met gaatjes erin...godzijdank hadden we een normaal toilet!
Met name Vigo hadden we zo achter kunnen laten, die vond het helemaal geweldig met stenen gooien in de rivier, kikkertjes vangen, wat hem tot grote verbazing van Senna uiteindelijk ook gewoon lukte met zijn handen en hij heeft nu een nieuwe hobby....hij vangt grote groene sprinkhanen daar ben ik dus echt hysterisch voor, maar dat maakt het natuurlijk nog leuker voor hem.

We hebben s'avonds gekeken hoe de vrouwen brood bakte in hun zelfgemaakte steenoven. En ik begon heel enthousiast aan het geserveerde avondeten, ik had het iets wat geïdealiseerd een van mijn slechte gewoontes.....de berbersoep was nog erger dan een eiwit shake, we maakten er met de kinderen een wedstrijd van wie de meeste happen kon nemen zonder te moeten overgeven...en het vlees van de tajhine was overduidelijk geit of schaap....uit beleefdheid maar gegeten maar we vonden het echt vreselijk en ik heb de hele nacht doodsangsten uitgestaan dat het weer omhoog kwam...
De volgende dag rook ik die geitenlucht nog en dacht dat het gewoon in mijn poriën zat, maar toen zag ik aan een paal de huid van onze geit te drogen hangen. Zal vast een mooi kleedje worden...
Het klinkt allemaal erg vies, maar ik moet zeggen dat het wel een zeer schoon land is. De straten worden 2 x per dag schoon gespoten door de winkeliers zelf, zelden zie je afval op de grond en de mensen wassen zich vaak ruiken fris en zijn altijd schoon en ook hun djelabba's zijn ondanks al het stof van zand spierwit.

Ons hotelletje Dar Daif is een klein feestje. Het is een klein dorpje opzich met allemaal nisjes en prieeltjes waar je kunt zitten. De kids spelen hier verstoppertje met de nieuwe vriendjes. We hebben een compleet appartement met woonkamertje, 4 kamertjes, terrasje en badkamer. Het eten is hier heerlijk. Het andere Nederlandse gezin is een week op vakantie en verblijft ook in dit hotel en gaan morgen naar het hotel nabij het toubkal national park waar wij een dag later naar toe gaan. Dus ook daar kunnen de kids nog een dag met elkaar spelen.

Einde van de dag zijn we naar de filmstudio's (het Hollywood van Marokko) gegaan. Geinig om te zien hoe nep alles is. Rotsblokken van piepschuim een Ferrari van piepschuim die gebruikt wordt als de Ferrari ontploft en de set van Cleopatra en de gladiator. Daarna alle supermarkten in het centrum afgestruind voor wijn, maar helaas geen fles gevonden....De teller staat nu op 4 dagen geen wijn en met lekker eten is het toch een behoorlijk gemis....

Vanmorgen heerlijk uitgeslapen en rustig aan gedaan. De jongens wilden graag op een quad maar aangezien deze dingen hier 300 cc zijn en ze allebei bij een van ons achterop moesten, zonder beschermende kleding dwars door het verkeer hier en de stenen woestijn en Dennis en ik nogal twijfels hadden over mijn rijvaardigheid besloten het toch maar niet te doen. Toen we de jongens de ergste scenario's (lees horrorverhalen) schetsten wat er allemaal zou kunnen gebeuren waren ze het helemaal met ons eens. Hoezo beïnvloedbaar?

Maar Senna wilde graag iets actiefs doen dus stonden er om 14 uur 4 mountainbikes voor de deur. Vigo straalde van oor tot oor toen hij zijn fiets zag en toen hij een echte helm opkreeg kon zijn dag al niet meer stuk.
Ali nam ons mee voor een mountainbike tocht langs het meer en de heuvels van de rotswoestijn. We waren nog maar net onderweg toen er ineens een enorme knal klonk. We dachten dat het een rotje was maar Senna had een klapband. Nadat Ali even een belletje gepleegd had kwam er een man op een brommer die de fiets van Senna op zijn nek nam en met de brommer weer wegreed en daarna terug kwam met een gemaakte fiets. Het was een pittige tocht van 2 uur waarvan we nu nog aan het bijkomen zijn. De jongens deden het echt super en vonden het crossen onwijs gaaf. Morgen vertrekken we naar het Toubkal park de laatste bestemming voor we maandagavond terug vliegen naar Nederland.

• 22 Oktober 2015 - 21:21

Jos Ritmeester:

spannend hoor
    veel plezier nog de laatste dagen in het atlasgebergte

zal als jullie terugkomen alvast een doosje wit en rood klaar zetten
    lijkt heel veel op indonesie
    was voor ons ook een missie om daar wijn te krijgen ha ha
    groeten aan de boys

• 23 Oktober 2015 - 20:30

Minie:

Wat een horrorvacantie zeg .Wel spannend je kunt zo een boek schrijven over al jullie reizen.
    Tja en wat de alcohol betreft je komt er gelijk van af en heb je ook geen probleem.